Bewegen verbeteren. Hoe een ordening tot chaos moet leiden
Chris Hazelebach
Twee jaar geleden presenteerden Gerie ten Brinke en Bruno Oldeboom de 'bloemkooltheorie', waarbij het didactisch model loopt 't - lukt't - leeft 't verder werd uitgewerkt door elke tak opnieuw in drieën te verdelen. Zo werd het criterium 'Iukt't' uiteengelegd
in drie criteria van 'uitvoerbaar', 'verbeterbaar' en 'eigenaar'. Ze noemen dit de bloemkooltheorie omdat elk criterium weer opnieuw bekeken kan worden vanuit het model.
|
|
'Spelenderwijs lopen in het Voortgezet Onderwijs' (2)
Gerben Bakker en Klaas Luten
Zoals wij in ons eerste artikel in het vorige nummer van 't Web hebben aangegeven proberen wij loopactiviteiten aan te bieden buiten de traditionele vormen van lopen. Doel (het 'wat') van het aanbieden van deze activiteiten is "Leerlingen laten ontdekken wat hen aanspreekt in het betekenisgebied lopen". Het doel is dus gelegen in het lopen op zich. Daarnaast wordt toch geprobeerd leerlingen inzicht te laten verkrijgen in enkele 'trainingsprincipes', zodat leerlingen hier ook in de vrije tijd een vervolg aan kunnen geven...
|
|
Station: Sprinten. Een lessenreeks voor brugklasgroepen
Marieke Beuving, Joris Houben, Chris Hazelebach, Gerard Top, Bas Waaijer en Inge van Renssen
Een groep VO-docenten is bezig met het samenstellen van bewegingsonderwijslessen die vooral geschikt zijn voor de brugklas. In het tijdschrift zal geregeld allerlei activiteitsbeschrijvingen geplaatst worden. Vier activiteiten vormen samen een les, maar de activiteiten kunnen natuurlijk ook in een andere lessamenstelling gebruikt worden.
|
|