&lsquo;t Web<br />Nummer 3 1991

‘t Web
Nummer 3 1991

Download hier het hele tijdschrift

Artikelen

Werk aan de winkel belevend

Robert H.M. van Overvest

Onderstaand stuk is een vervolg op een deelnemen aan een 'workshop' door Cor Maan (CRM) op de meest recente studiedag van 't WEB.
Op weg van gesproken tekst, veranderend in het contextuele, naar neergeschrevene kan aardig wat verstrooiing zijn opgetreden. Daarbij verweeft dit geheel CRM's betoog met belevende indrukken; een zekere waardering blijkt daar onvermijdelijk uit. Bovendien is het stukje door een ander gemaakt dan diegene die de tekst heeft uitgesproken. Deze probatio pennae moet dan ook gezien worden als een interpretatie, en in deze zin ben ik verantwoordelijk/aanspreekbaar voor het hierondervolgende.

Cirkus Kiekeboe

Dirk-Jan Beumer

Een circusvoorstelling op een kinderdagverblijf voor verstandelijk gehandicapte kinderen

Bewegingsonderwijs aan kleuters

Anne Kuipers

Verslag studiedag

Centrale vraagstelling tijdens deze workshop was: in hoeverre leidt een didactische ordening van bewegingsactiviteiten tot het inperken van speel(leer)ruimte?
We hebben ons laten leiden door de conclusie van de auteurs van het artikel 'Leren bewegen met speelruimte' (zie lit. opgave). Hierin zeggen ze dat door 'door het formuleren van een hoofdprobleem en het inperken van het aantal bewegingssituaties het bewegingsgedrag van de kle uters op de lange termijn gericht beïnvloed kan worden'. Tevens stellen ze dat 'de speelruimte die de kleuters daarbij krijgen van groot belang is'. De auteurs merken daarbij op, dat de kinderen voldoende keuzemogelijkheden moeten hebben om op eigen wijze deel te nemen aan een situatie. Kleuters kunnen zich dan in hun eigen tempo ontwikkelen .
Tot zover een in leiding op onze vraagstelling.

Jongleren

Leendert Vesseur/Pieter van Bentum

Verslag studiedag

Zonder woorden

-

Zonder woorden

12
 

Zoeken

Zoekterm

Auteur

Uitgave

Rubriek