Header 't Web

Nummer 4


Artikelen

Verslag studiedag

In maart van dit jaar heeft de Werkgroep een drukbezochte studiedag georganiseerd. Veel deelnemers hebben zich bezig kunnen houden met spel ontwerp in het zwembad, met hulpverlenen of met klimmen (in de zaal of klimmuur). Tevens was er de mogelijkheid om te luisteren naar verhandelingen over psychomotorische therapie in de psychogeriatrie en het z.m.o.k. onderwijs. Hieronder volgt het verslag van die dag. Voor de bijdrage over het z.m.o.k.-onderwijs verwijzen we naar het vorige nummer.


Klimmen en klauteren in de gymzaal


Psychomotorische therapie in de psychogeriatrie


Juweeltje


Hindernis nemen

Bij het L.P.C.(Landelijk Pedagogisch Centrum) is het invoeringsprogramma 'Bewegingsonderwijs voor 4-8 jarigen' verschenen. Het is een uitwerking van het 'Werkboek Bewegingsonderwijs voor de Basisschool'. Naast de specifiekere uitwerkingen van de bekende betekenisgebieden staat er een 'nieuw' betekenisgebied in; hindernis nemen. Hieronder de onverkorte beschrijving van dit gebied met de praktijkvoorbeelden.


Scheef???

Net voor zijn eindexamen schreef Peter een stukje over zijn gymervaringen. Als atheneumleerling zet hij de nodige vraagtekens bij de uitvoering van het vak bewegingsonderwijs. Als het zo moet dan liever niet. Voor de sectie was het een 'pijnlijke' ervaring om te vernemen dat alles niet zo verloopt als ze wellicht gedacht hadden.


Studiedag P.M.T.

Op 6 april 1990 werd in het kader van het 30-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging voor Psycho-Motorische Therapie een studiedag georganiseerd. Naast verschillende workshops in de middag bestond het ochtendprogramma uit een aantal lezingen. Hieronder volgt een kort verslag van die lezingen.


Il y a: Stuitbal

In de tweede druk van het Werkboek Bewegingsonderwijs voor de Basisschool zijn een aantal nieuwe situaties toegevoegd. Voor de gebruikers van de eerste druk zuIlen we die toegevoegde situaties op de iI-y-a-pagina afdrukken.