Kleuters spelen graag buiten op het schoolplein. Ze rennen, klimmen, springen, graven in de zandbak en bekijken takjes en mieren. AI deze activiteiten zijn van belang voor hun verdere ontwikkeling. In deze workshop wissel en we ervaringen uit over spelactiviteiten van kleuters. We kijken naar het verband tussen
de methode 'bewegingsonderwijs in het speellokaal' en het buitenspelen; in hoeverre kunnen activiteiten vanuit het
speellokaal worden overgezet naar het school plein en zijn er misschien nieuwe pleinactiviteiten te bedenken? Zo passeren
er vele leuke activiteiten de revue. Elke deelnemer kan de volgende dag met frisse blik de kleuters op het schoolplein
observeren: wat doen ze allemaal en wat zijn de mogelijkheden van het plein? En hoe kun je bijdragen om het spel verder te verdiepen7
In de werkwinkel 'Bewegingsonderwijs in relatie tot andere vakgebieden' is de workshopleider samen met de deelnemers
op zoek gegaan naar de raakvlakken van bewegingsonderwijs (BWO) en andere schoolvakken. Welke raakvlakken zien we concreet terug in diverse bewegingsactiviteiten en wat kunnen we
daar vervolgens mee als we staan les te geven? De vraag of, en in hoeverre, we dat willen zal zeker ter sprake komen. Het gevaar dringt zich immers op dat we de waarde van het yak verkwanselen ten
gunste van andere ontwikkelingsaspecten.
In dit artikel wordt de workshop "Circus voor kleuters" op de landelijke studiedag "Bewegingsonderwijs in het speellokaal"
besproken. De aankondiging was als voigt:
Circusactiviteiten die tot de verbeelding spreken van jonge kinderen. Uitdagende en kleurrijke materialen.
De didactische aanpak wordt besproken aan de hand van opdrachtkaarten uit: "Een mooi circusspel"(2006). De activiteiten zijn zo gekozen dat aile kinderen kunnen deelnemen en iets
kunnen leren. "Laten zien wat je kunt!" In een gymzaal, in de circuspiste en met circusmuziek.
Deze workshop was bedoeld voor leerkrachten die nog niet zo veel ervaring hebben met het werken met deze methode. De deelnemers kregen bij deze workshop een voorbeeldles gepresenteerd. De ervaringen van deze les worden afgezet tegen de eigen onderwijspraktijk.
In een praktische workshop krijgen de deelnemers de kans om allerlei nieuwe en vernieuwende materialen uit te proberen. Deze materialen worden gekoppeld aan de tien bewegingsclusters.
Tevens wordt ingegaan op hoe de bewegingsactiviteiten uit de methode, qua materiaal, aangepast kan worden aan de steeds andere praktijkruimte.
Tijdens deze workshop gaan we in op het ontwerpen van uitdagende bewegingsactiviteiten voor kleuters. We gaan op zoek naar nieuwe activiteiten die passen in de bestaande leerlijnen. De
ontwerpen proberen we daarna uit in een echte les met kleuters. Na afloop wisselen we ervaringen uit.
Hieronder volgen de zelf ontworpen activiteiten tijdens de workshop
'zelf ontwerpen'. Ze zijn steeds op dezelfde manier opgebouwd.
Onderin staan elke keer een aantal overpeinzingen/vragen die de
docent mee moet nemen in zijn keuze voor deze activiteit.
Tijdens deze workshop gaan we in op het vrij werken met kinderen. Hoe stimuleer je kleuters in een vrije werkles, hoe observeer je en hoe begeleid je kinderen. Dit proberen we uit in een echte les met kleuters. Na afloop wissel en we ervaringen uit.
Om de betekenis van het bewegingsonderwijs voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters op een vruchtbare manier te kunnen aangeven, kwamen de volgende drie insteekmogelijkheden aan de orde: