Onderstaand stuk is een vervolg op een deelnemen aan een 'workshop' door Cor Maan (CRM) op de meest recente studiedag van 't WEB.
Op weg van gesproken tekst, veranderend in het contextuele, naar neergeschrevene kan aardig wat verstrooiing zijn opgetreden. Daarbij verweeft dit geheel CRM's betoog met belevende indrukken; een zekere waardering blijkt daar onvermijdelijk uit. Bovendien is het stukje door een ander gemaakt dan diegene die de tekst heeft uitgesproken. Deze probatio pennae moet dan ook gezien worden als een interpretatie, en in deze zin ben ik verantwoordelijk/aanspreekbaar voor het hierondervolgende.
Een circusvoorstelling op een kinderdagverblijf voor verstandelijk gehandicapte kinderen
Verslag studiedag
Centrale vraagstelling tijdens deze workshop was: in hoeverre leidt een didactische ordening van bewegingsactiviteiten tot het inperken van speel(leer)ruimte?
We hebben ons laten leiden door de conclusie van de auteurs van het artikel 'Leren bewegen met speelruimte' (zie lit. opgave). Hierin zeggen ze dat door 'door het formuleren van een hoofdprobleem en het inperken van het aantal bewegingssituaties het bewegingsgedrag van de kle uters op de lange termijn gericht beïnvloed kan worden'. Tevens stellen ze dat 'de speelruimte die de kleuters daarbij krijgen van groot belang is'. De auteurs merken daarbij op, dat de kinderen voldoende keuzemogelijkheden moeten hebben om op eigen wijze deel te nemen aan een situatie. Kleuters kunnen zich dan in hun eigen tempo ontwikkelen .
Tot zover een in leiding op onze vraagstelling.
Verslag studiedag
Verslag studiedag
Deze workshop werd verzorgt door Anja Pennings en Eric Albers. Zij zijn beiden werkzaam als PMT-er, en hebben beiden te maken met groepen. Deze ervaring hebben ze omgezet in een workshop. De theorie rondom het voordeel van werken met groepen baseerden zij op het werk van Yalom (the theory and practice of group psychotherapie) en de vertaling daarvan naar 'in en rondom de zaal' was naar eigen inzicht. Het voordeel van werken met groepen zou (kunnen) zijn dat therapeutische effecten eerder bereikt worden. Yalom gaat daar in ieder geval van uit, maar of dat altijd voor iedereen zo is, lijkt me een vraag (Eric gaat hier op in, zie: verticaal verwijzen).
De opbouw van de workshop was als volgt; een inleiding, de theorie van Yalom (door Anja) en vervolgens (door Eric) een praktijk/theorie-verhaal.
Werkgroep bewegingsonderwijs f990.
57 pag. , geillustreerd (f 21,- leden: f 16,-).